Ambigua Sfantului Maxim Marturisitorul - Cum se naste placerea.....

 1. Originea plăcerii oprite (păcătoase)

„Căci toată plăcerea pentru cele oprite se naște dintr-o pasiune față de ceva sensibil, prin mijlocirea lucrării simțurilor.”
Sfântul Maxim spune că plăcerea păcătoasă (pentru cele oprite) își are originea în dorința față de lucrurile sensibile, adică materiale, trupești. Această plăcere apare prin simțuri – văz, auz, gust, etc.
🔹 2. Plăcerea nu este ceva natural simțurilor
„Fiindcă plăcerea nu este altceva decât o formă a senzației modelate... de o poftă irațională.”
Plăcerea nu este ceva propriu simțurilor în sine — simțurile percep, dar pofta irațională (pasiunea) intervine și modelează acea senzație în direcția plăcerii. Deci plăcerea apare când pofta se lipește de o senzație.
🔹 3. Cum se transformă pofta în plăcere
> „Pofta adăugată la senzație se transformă în plăcere... senzația mișcată de poftă naște plăcerea când atinge lucrul sensibil.”
Aici explică exact „formula”:
Simțurile percep ceva → se naște o senzație.
Dacă în acel moment există și poftă (dorință irațională), atunci senzația e colorată de plăcere.
Plăcerea apare în contactul cu obiectul sensibil (gustul, atingerea, vederea...).
🔹 4. Sfinții aleg mișcarea naturală a sufletului, nu cea contrară firii
> „Cunoscând deci sfinții că sufletul mișcându-se... spre cele sensibile îmbracă o formă pământească...”
Sfinții știu că atunci când sufletul caută cele trupești, el coboară, se „pământifică”. Se face trupesc. Dar dacă se mișcă potrivit firii, adică spre Dumnezeu, atunci:
sufletul și trupul se sfințesc,
omul se înfrumusețează prin virtute,
se apropie de Dumnezeu.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Dacă nu ne ocupăm noi de propria fericire, nimeni nu o va face - Interviu cu prof. doctor Aurora Szentágotai-Tătar

COMPEDIU. Chirurgia eterică și taierea cordoanelor. Simptome. Exemple. Sugestii. Invocări.

Trăsături de personalitate accentuate dupa Karl Leonhard