🙌Imunitate la Gaslighting (2/3): Cum răspundem eficient la Manipulare? 🚫

 

☢️Gaslighting = tehnică de manipulare în care agresorul încearcă să facă victima să îndoiască propria percepție, memorie sau judecată.
Să răspunzi eficient la gaslighting înseamnă să-ți validezi propria ta experiență, să recunoști manipularea și să nu o lași să aibă efectul dorit.
EXEMPLE DE REPLICI ȘI RĂSPUNSURI CARE POT FI FOLOSITE ÎN ASTFEL DE SITUAȚII:
💬Gaslighting: "Nu te-ai simțit chiar așa. Hai, că exagerezi."
🚫Răspuns: ”Nu gestionezi tu cum mă simt eu ca răspuns la maltratare.”
🚫Răspuns: "Sentimentele mele sunt OK și perfect acceptabile pentru mine."
💬Gaslighting: "Nu ai înțeles corect. Nu așa s-a întâmplat / Nu asta ți-am spus." // ”NU am zis/făcut eu așa ceva!”
🚫Răspuns: "Sunt încrezător/încrezătoare în ceea ce am experimentat/trăit și am reținut."
💬Gaslighting: "Ești prea sensibil(ă)!"
🚫Răspuns: "Reacția mea este una naturală și normală la un comportament agresiv."
🚫Răspuns: ”Nu sunt super sensibil(ă) și nu e nevoie să mă apăr mai mult de atât. E un răspuns normal la un comportament inacceptabil.”
💬Gaslighting: "Nimeni altcineva nu ar gândi sau simți asta. Ești singurul/singura care putea să gândească așa." // ”Ai devenit din nou isteric(ă).” // ”Ești atât de nebun(ă) și toxic(ă).”
🚫Răspuns: "Opinia și sentimentele mele sunt personale și nu trebuie să fie validate de alții."
🚫Răspuns: ”Este decizia mea ce tolerez și ce nu. Îmi setez singur(ă) standardele.”
💬Gaslighting: "Ai o imaginație prea bogată." // ”Tu răsucești lucrurile ca să se potrivească cu povestea ta!”
🚫Răspuns: "Am încredere în judecata și memoria mea. Ceea ce am spus e bazat pe experiența mea din acel moment."
🚫Răspuns: ”Nu îmi pune vorbe în gură doar pentru că te-am tras la răspundere.”
💬Gaslighting: "Ești doar paranoic(ă)." // ”Ai nevoie de ajutor, uită-te în ce hal ești...!”
🚫Răspuns: "Este important pentru mine să vorbesc și să fiu auzit(ă), chiar dacă vezi situația altfel."
💬Gaslighting: "Nimeni nu ar crede ce spui tu. Pari nebun(ă)." // ”Nu-mi vine să cred că încă nu ai trecut încă peste asta!”
🚫Răspuns: "Perspectiva mea e validă, indiferent dacă e împărtășită sau nu de alții."
💬Gaslighting: "Nu țin minte să fi spus asta. Inventezi lucruri." // ”Ești așa de departe de adevăr, nici măcar nu e amuzant…”
🚫Răspuns: "Am încredere în ceea ce am auzit și am simțit."
💬Gaslighting: "Pozezi în victimă acum. Nu e totul numai despre tine." // ”Mereu trebuie să faci tu scandal, să strici lucrurile!”
🚫Răspuns: "Îmi exprim sentimentele și ce mă îngrijorează, ceea ce este legitim."
🚫Răspuns: ”Nu trebuie să-mi justific disconfortul. Gândurile și sentimentele mele contează.”
💬Gaslighting: "Dacă ai fi mai inteligent(ă), ai înțelege."
🚫Răspuns: "Inteligența mea nu e în discuție aici. Vreau să abordăm/revenim la problema concretă."
💬Gaslighting: "Hai, că glumeam! Nu mă mai lua și tu în serios mereu." // ”Am spus-o doar ca să te rănesc(pentru că m-ai enervat), dar nu vorbeam serios…”
🚫Răspuns: "Păi, atunci…de unde știu când vorbele tale valorează ceva și când nu valorează nimic?" // ”Ce preț mai pot pune pe cuvintele tale, dacă ele nu înseamnă nimic uneori?”
ALTE RĂSPUNSURI:
🚫 ”Ne amintim lucrurile diferit.”
🚫 ”Am să te rog să nu facem presupuneri.”
🚫 ”Am să te rog să mă lași în pace.”
🚫 ”Nu știu. Am să mă gândesc și am să îți spun.”
🚫 ”Sunt dispus(ă) să vorbim despre (A) și (B), dar nu și despre (C).”
🚫 ”Nu sunt interesat(ă) să dezbatem și să îți explic mai mult de atât.”
🚫 ”Mă faci să mă simt inconfortabil. Mă retrag.”
🚫 ”Dacă mai continui să [X] voi fi nevoit(ă) să [Y].”. Ex: ”Dacă continui să mă jignești, voi fi nevoit(ă) să îți închid telefonul.” (e f. important să fii consecvent(ă) după ce ai spus această replică!)
Pentru a reduce manipularea, este cel mai important:
➡️ să avem încredere în noi înșine,
➡️ să stabilim limite și
➡️ să nu permitem cuiva să ne definească realitatea sau să ne invalideze sentimentele.
Utilizarea unor astfel de replici ajută la păstrarea obiectivității și setarea de limite în fața tentativelor de gaslighting...
⚠️ Bineînțeles, apare o mare problemă — replicile (în sine) sunt simple. Pot fi memorate ușor. DAR…ce facem cu emoțiile care ne-o iau razna în momentele astea de război... când pulsul sare peste 100bpm (ﮩ٨ـ❤️ﮩ٨ـﮩﮩ٨ـ)…și din cauza trigger-elor se duce naibii abilitatea noastră de a fi ”diplomați” și ”asertivi”?
Sursa: Psih Petre Tudor Birlea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

COMPEDIU. Chirurgia eterică și taierea cordoanelor. Simptome. Exemple. Sugestii. Invocări.

Trăsături de personalitate accentuate dupa Karl Leonhard

"SEXUL SI SCHIMBUL ENERGETIC CARE ARE LOC