marți, 2 mai 2017

Dezvoltarea socio-emotionala a copilului

Felul in care copilul isi exprima emotiile ne poate pune in dificultate. Plansetele disperate, furia care pare incontrolabila, dezamagirile de neconsolat sunt insa parte din dezvoltarea socio-emotionala a copilului.
Pentru a-l ajuta pe copilul tau sa fie echilibrat din punct de vedere emotional, este important sa stii cum se dezvolta din acest punct de vedere de-a lungul anilor. Iata, orientativ, cum arata dezvoltarea social emotionala a copiilor, de la nastere pana la adolescenta.
Primul an de viata
Pana la o luna:
  • Comunica nevoia de hrana sau ingrijire prin plansete puternice.
  • Manifesta mai putina tensiune si mai mult calm atunci cand se afla langa adultii pe care ii cunoaste.
  • Raspunde pozitiv la afectiunea primita din partea adultilor care il ingrijesc (se relaxeaza sau se linisteste).
Intre o luna si trei luni
  • Zambeste cand aude voci cunoscute.
  • Urmareste cu privirea persoane sau obiecte care se misca.
  • Continua sa foloseasca plansul pentru a-si exprima nevoile.
  • Zambeste cand vede fetele oamenilor, chiar si ale celor necunoscuti.
Intre trei si sase luni
  • Zambeste atunci cand alta persoana ii zambeste
  • Rade si scoate sunete pentru a atrage atentia adultilor sau altor copii.
  • Se linisteste singur sugand un deget sau concentrandu-si atentia asupra unei jucarii sau unui alt obiect.
  • Ii place sa se joace cu alte persoane si poate incepe sa planga atunci cand jocul se termina.
Intre sase luni si noua luni
  • Face diferenta intre persoanele apropiate si cele cunoscute
  • Ii place sa se joace cu alti oameni, in special cu parintii.
  • Reactioneaza diferentiat la emotiile si tonul vocii celor din jur.
Intre 9 luni si 12 luni
  • Poate aparea anxietatea de separare: plans sau agitatie atunci cand parintele pleaca de langa el.
  • Poate aparea anxietatea fata de straini: plans, ascunderea fetei sau imbratisarea parintelui atunci cand apare o persoana necunoscuta.
  • Initiaza joaca cu alti oameni sau copii.
  • Isi manifesta furia atunci cand nu obtine ce isi doreste, orientandu-si furia catre ceva sau cineva anume. Poate lovi cu mainile sau picioarele, arunca obiecte sau calca pe ele.
La un an:
  • Copilul poate manifesta in continuare anxietatea de separare sau fata de straini.
  • Are jucarii sau persoane preferate.
  • Manifesta frica in anumite situatii.
  • Repeta sunete sau aciuni pentru a atrage atentia.
  • Coopereaza cu adultul atunci cand il imbraca, intinzand mana sau piciorul, de exemplu.
  • Se joaca de-a v-ati ascunselea.
  • Intinde o carte sau o jucarie atunci cand doreste sa i se citeasca sau sa se joace.
La un an si jumatate
  • Ii place sa ofere oamenilor obiecte.
  • Poate avea crize de furie si plans.
  • Ii poate fi teama de straini.
  • Manifesta afectiune fata de oamenii cunoscuti.
  • Apare jocul simbolic, de exemplu hranirea unei papusi.
  • In situatii noi, poate obisnui sa se adaposteasca langa persoanele cunoscute.
  • Arata celor din jur cu degetul ce i se pare interesant.
  • Exploreaza mediul inconjurator independent, daca parintele se afla destul de aproape.
La 2 ani
  • Devine din ce in ce mai independent.
  • Incepe sa imite alti adulti si copii mai mari.
  • Incepe sa faca ceea ce si-a propus, chiar daca i s-a spus ca nu are voie.
  • Manifesta interes si entuziasm fata de alti copii, desi jocurile in mare parte sunt alaturi de ei, nu impreuna cu ei.
  • Apar si jocuri in care include alti copii, precum cele de urmarire.
La 3 ani
  • Imita adultii sau prietenii.
  • Intelege ideea de proprietate: “al meu” si “al tau”.
  • Exprima o gama larga de emotii.
  • Poate avea crize de furie sau plans atunci cand apar schimbari in rutina.
  • Se imbraca si se dezbraca singur.
  • Isi asteapta randul cand se joaca.
  • Isi exprima afectiunea fata de alte persoane fara sa ii fie cerut acest lucru sau fara sa aiba nevoie de incurajare.
  • Manifesta ingrijorare si tristete fata de copiii care plang.
  • Incepe sa se desparta mai usor de parinti.
La 4 ani
  • Prefera sa se joace cu alti copii decat singur, cooperand cu acestia.
  • Este posibil sa confunde lucrurile pe care si le imagineaza cu realitatea.
  • Jocurile simbolice devin mai creative.
  • Povesteste despre ce ii place sa faca si ce il preocupa.
La 5 ani
  • Incepe sa faca diferenta dintre real si imaginar.
  • Este mai probabil sa respecte regulile.
  • Devine preocupat de prieteni, dorind sa le faca pe plac si imitand comportamentele altor copii.
  • Ii place sa cante si sa danseze.
  • Este constient de propriul gen si poate prefera sa se joace cu copii de acelasi sex.
  • Devine mai independent.
Intre 6 si 7 ani
  • Constientizeaza si intelege mai bine atat propriile emotii, cat si pe cele ale celor din jur.
  • Intelege ca alti oameni au perspective diferite, putand anticipa felul in care va reactiona o anumita persoana intr-o anumita situatie.
  • Abilitatile de autocontrol se manifesta neregulat.
  • Imparte emotiile si experientele in pozitive si negative, mai rar vorbind despre sentimentele ambivalente.
  • Incepe sa exprime mai rar emotiile negative.
  • Face fata emotiilor negative cautand sprijin direct din partea parintilor (imbratisare si consolare) sau distragandu-si atentia (jocuri pe calculator sau privit la televizor.)
  • Cei mai buni prieteni sunt cei care sunt aproape si pe care ii vede des.
  • Prieteniile pot fi intrerupte, dar si create repede si usor la aceasta varsta.
  • Se descrie pe sine mentionand calitati exterioare (culoarea ochilor, varsta etc.)
Intre 7 si 8 ani
  • Depinde inca de adulti pentru a se simti in siguranta.
  • Se descrie folosind atat caracteristici exterioare, cat si interioare (preferinte, obiceiuri, interese).
  • Face diferenta intre materiile „dificile” si cele „usoare”
  • Are nevoie de incurajari, putand fi foarte critic fata de sine insusi.
  • Reactioneaza impulsiv daca este stresat, obosit sau se simte nesigur.
  • Se implica in jocuri cu reguli si ii place sa creeze reguli.
  • Prieteniile incep sa fie bazate pe timpul petrecut impreuna si pe interese comune. Poate spune cine este cel mai bun prieten.
Intre 8 si 9 ani
  • Inca are nevoie de sprijinul adultilor pentru a se simti in siguranta, dar cauta independenta si autonomia fata de acestia.
  • Poate sa isi exprime parerile si nevoile in modalitati asertive.
  • Intelege mai bine care sunt domeniile in care are competente si abilitati.
  • Poate avea comportamente irationale sau agresive cand nu obtine ce isi doreste, dar isi cere scuze apoi.
  • Invata sa isi mascheze emotiile sau sa nu le exprime atunci cand situatia sociala o cere.
  • Jocurile devin mai complexe.
  • In situatiile stresante, va cauta sprijinul adultului, dar poate nu intr-un mod la fel de direct ca inainte.
  • Este capabil sa rezolve conflictele cu alti copii.
Intre 9 si 11 ani
  • Prieteniile si relatiile sociale devin mai complexe si mai importante, mai ales cu copiii de acelasi sex.
  • Resimte mai puternic presiunea de a fi acceptati si integrati in grup.
  • Devine mai constient si mai preocupat de propriul corp, pe masura ce se apropie pubertatea.
  • Uneori problemele de alimentatie pot aparea in jurul acestei varste.
Intre 12 si 14 ani
  • Devin si mai preocupati de imaginea fizica, de imbracaminte si accesorii.
  • Influenta grupului creste.
  • Sunt concentrati asupra propriei persoane, putand alterna intre asteptari ridicate fata de ei insisi si lipsa de incredere in ei insisi.
  • Pot aparea stari emotionale de tristete care sa afecteze rezultatele scolare, dar care pot duce si la probleme de comportament (fumat, consum de alcool etc.)
  • In relatia cu parintii, pot deveni distanti sau chiar agresivi.
  • Riscul de a dezvolta probleme de alimentatie.
Intre 15 si 17 ani
  • Apare interesul fata de sexul opus, avand o capacitate emotionala crescuta pentru relatii apropiate.
  • Petrec mai putin timp cu parintii decat cu prietenii.
  • Sunt in continuare prezente starile de tristete.
  • Devin mai independenti de parinti, iar conflictele cu acestia pot scadea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu