Arii și funcții ale acestora în creer
Imaginea de mai jos descrie ariile in care a fost mapat intreg creierul, in functie de structura celulelor observata la microscop de catre neurologul Korbian Brodmann la inceputurile anilor 1900. Fiecare arie are anumite functii , iar intelegerea lor ne ajuta sa planificam interventiile intr-o maniera adecvata.
Imaginea ne ajuta sa observam faptul ca ariile ce tin de gandire, inhibarea impulsurilor, socializare, reglare emotionala ( ariile Brodmann 9, 10, 11, 12, 46 si 47) se "construiesc" ( adica incep sa functioneze eficient) peste o salba de arii premotorii ( ariile 4, 6, 8, 44 si 45).
Si acum explic intr-un limbaj accesibil oricarui parinte.
Exista in creier o zona ( ariile 3,1,2) unde este reprezentat corpul nostru, din punct de vedere senzorial. Adica, in aceasta zona, creierul copilului intelege unde ii sunt diferite parti ale corpului datorita informatiilor senzoriale pe care le primeste.
Bazandu-se pe aceasta harta senzoriala a propriului corp, mai departe, creierul reuseste sa planifice miscari intentionate in aria Brodmann 4.
Ulterior, in aria 6, incepe sa planifice miscari mult mai complexe, face actiuni noi sau o inlantuire de actiuni (praxis).
In aria 8, planifica actiuni vizual motorii intentionate, adica isi coordoneaza voit musculatura ochilor pentru a realiza mai ales sacade (miscari oculare intentionate si precise rapide in diferite directii).
In ariile 44 si 45 planifica miscari ale gurii pentru a produce limbajul expresiv.
Ce vreau sa transmit prin aceste detalii?
Vreau sa subliniez faptul ca cognitia, socializarea si reglarea emotionala se construiesc peste actiunile motorii cu sens. Ca este foarte important sa ne asiguram ca al nostru copil isi simte corpul, poate planifica motor actiuni cu diferite parti ale corpului si ca abia apoi avem pe ce "aseza" functiile superioare ale creierului.
Comentarii
Trimiteți un comentariu