Dacă nu ne ocupăm noi de propria fericire, nimeni nu o va face - Interviu cu prof. doctor Aurora Szentágotai-Tătar
Cum putem trăi vieți
frumoase și cu sens? Ce putem face pentru a fi (mai) fericiți și împliniți?
Dincolo de citatele înălțătoare despre gândirea pozitivă cu care ne impresionăm
prietenii din viața virtuală în timp ce ne scufundăm în abisul emoțional al
vieții reale, avem un întreg domeniu al psihologiei pozitive la dispoziție. Mii
de studii și cărți care se ocupă de fericire, publicate în ultimii 20 de ani,
ne dau răspunsurile de care avem mai multă nevoie ca niciodată în această
perioadă în care stresul, singurătatea, anxietatea, depresia și adicțiile
sunt doar câțiva dintre nemiloșii monștri care ne bântuie.
Eu am trișat puțin
și-am luat-o pe scurtătură în căutările mele, profitând de experiența
intervievatei din această lună: profesor universitar doctor Aurora Szentágotai-Tătar,
de la departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie,
Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea
Babeș-Bolyai, cu care am vorbit despre psihologie pozitivă, stare de bine și
cum să ne protejăm sănătatea mintală și relațională în vremuri dificile.
Psihologie pozitivă sună, pentru cineva care nu este familiar cu
conceptul, a gândire pozitivă și citate inspiraționale care inundă social media până la
saturație. Sunt ele unul și același lucru?
Psihologia pozitivă nu
se reduce la gândire pozitivă și nu are legătură cu citatele inspiraționale.
Este un domeniu al psihologiei, dezvoltat la sfârșitul anilor 1990, de un grup
de psihologi americani, în frunte cu Martin Seligman care, la acea vreme, era
președintele Asociației Psihologilor Americani. Pornind
de la constatarea că psihologia s-a focalizat prea mult asupra suferinței
emoționale și psihopatologiei, noul domeniu își propunea să studieze aspecte
opuse celor abordate de psihologia clinică, și anume ce înseamnă să fii sănătos
mintal și să trăiești o viață bună și fericită. Mai specific, există trei mari
aspecte de interes pentru psihologia pozitivă: (1) emoțiile pozitive și beneficiile
acestora; (2) trăsăturile pozitive, așa-numitele „puncte forte“ (engl. strengths) și felul în care ele pot fi identificate și
stimulate; și (3) instituțiile pozitive (de exemplu, familia, școala) și rolul
lor în crearea și menținerea unei societăți sănătoase. Acest domeniu a trezit
un interes uriaș în toată lumea, iar în ultimii 20 de ani au fost publicate mii
de studii și cărți care se ocupă de fericire. Mai mult decât atât, prin
aplicațiile sale clinice, educaționale și organizaționale, psihologia pozitivă
a depășit demult granițele mediului academic, dobândind un impact social
semnificativ.
Interesul pentru sănătatea mintală, fericire și lucrurile care ne
fac să „înflorim“ și „prosperăm“ este crescut. Și totuși, pare că suntem mai
anxioși și mai nefericiți ca niciodată, deși nu ne confruntăm, raportat la
scara mare a istoriei, cu probleme grave, ca cele pe care le-au trăit
generațiile trecute (chiar și luând în calcul această pandemie). Cum se explică
acest paradox?
Prevalența problemelor
de sănătate mintală este, într-adevăr, crescută și îngrijorătoare. Datele arată
că, la nivel global, una din cinci persoane suferă de o tulburare mintală
diagnosticabilă. Costurile individuale și sociale ale acestor tulburări sunt
uriașe, iar depresia, anxietatea, consumul de alcool și de droguri sunt
principalele responsabile de aceste costuri. Se estimează, de exemplu, că, dacă
actualele tipare se mențin, depresia va ocupa, în 2030, locul doi în topul
problemelor de sănătate cu cele mai mari costuri la nivel mondial. De asemenea,
datele arată că frecvența problemelor emoționale pare să fi crescut în ultimele
decenii. A crescut și numărul celor care spun că se simt singuri și că suferă
din cauza singurătății. Este adevărat, parte din creșterea observată poate fi
atribuită unei mai bune calități a studiilor realizate în ultima perioadă. În
plus, pe măsură ce speranța de viață crește, problemele psihologice asociate cu
bolile cronice și limitările funcționale cresc și
ele.
Cum se explică, într-o
perioadă în care, așa cum spuneți, interesul pentru sănătatea mintală și
fericire e atât de mare, faptul că atât de mulți oameni sunt nefericiți? Mai
ales în țări și societăți care, cel puțin în ultimele decenii, nu s-au
confruntat, pe scară largă, cu probleme foarte grave? Chiar dacă nu ne
confruntăm cu pierderi sau amenințări severe, datele arată că viața cotidiană a
devenit tot mai stresantă. Astfel, 80% din adulți spun că se simt stresați
cronic, iar 30% simt că trăiesc sub presiune extremă. Peste 70% dintre adulți
au simptome fizice (cum sunt durerea de cap, oboseala, problemele de somn,
durerea de stomac, amețeala) sau psihologice (iritabilitate, furie, tristețe)
cauzate de stres. Dacă ne uităm la cele mai importante surse de stres, vedem că
acesta e legat de lucruri care fac parte integrantă din viața fiecăruia dintre
noi. Pe primele locuri sunt presiunile de la locul de muncă, grijile
financiare, problemele de sănătate, dificultățile în relațiile cu ceilalți. Pe
termen lung, acest stres cronic are costuri semnificative atât pentru sănătatea
fizică, cât și pentru cea mintală.
Cu toate că nu putem
elimina toate sursele de stres problematic din viața noastă, există o serie de
lucruri pe care le putem face și a căror eficiență a fost demonstrată în
combaterea efectelor negative ale acestuia: exercițiul fizic, petrecerea
timpului în natură, exercițiile de relaxare, cultivarea suportului social,
alimentația sănătoasă și igiena somnului, schimbarea perspectivei asupra
stresorilor, angajarea în activități plăcute. Și pentru că tot vorbim de
psihologia pozitivă, studiile arată că emoțiile pozitive frecvente au efect de
protecție împotriva tracasărilor cotidiene.
Studiile arată că stimulii negativi (imaginile) produc în cortexul
cerebral un răspuns mult mai puternic decât imaginile pozitive. Că
structural, suntem construiți să fim în alertă, să fim pregătiți pentru
scenariile catastrofale, lucru care în trecutul îndepărtat ne-a fost de folos,
pentru a ne apăra de pericole. Cum putem să ne punem de-a curmezișul evoluției
și învățăm optimismul, starea de bine, în zilele noastre?
Într-adevăr, oamenii
procesează informația negativă și pozitivă diferit și există dovezi ale unei
asimetrii în prelucrare, în sensul că informația negativă are efect mai mare și
mai de durată decât cea pozitivă. Astfel, stimulii negativi atrag atenția mai
repede și determină reacții fiziologice, afective și comportamentale mai
puternice decât cei pozitivi. Această asimetrie este explicată de cei mai mulți
psihologi prin relevanța imediată mai mare a informației negative pentru
supraviețuire și starea de bine. Alții consideră că este vorba, pur și simplu,
de faptul că stimulii pozitivi sunt mai similari între ei, în timp ce cei
negativi sunt mai diverși, ceea ce ar explica procesarea lor diferită. Aceasta
este, însă, doar o parte a monedei, pentru că la fel de adevărat este că
sănătatea mintală implică și distorsiuni pozitive. Un exemplu în acest sens
sunt așa-numitele iluzii pozitive care se manifestă sub cel puțin trei forme:
convingeri pozitive nerealiste privind propriile caracteristici, privind
capacitatea de a controla ce ni se întâmplă și privind viitorul. Mai exact, cei
mai mulți dintre noi ne evaluăm ca fiind mai buni, mai generoși, mai sinceri,
mai sănătoși decât media, credem că putem influența evoluția unor lucruri care
nu sunt sub controlul nostru și că probabilitatea de a ni se întâmpla lucruri
bune în viitor este mai mare decât aceea de a ni se întâmpla lucruri rele, iar
probabilitatea de a se întâmpla lucruri rele este mai mică în cazul nostru
decât al altora. De asemenea, există date care arată că, atunci când sunt
rugați să își imagineze evenimente viitoare, indivizii sănătoși își imaginează
evenimentele pozitive mai viu și mai aproape în timp decât pe cele negative și
anticipează că bucuria produsă de evenimentele pozitive viitoare va fi mai mare
decât cea pe care au trăit-o în situații similare din trecut. Mai mult,
activarea unor zone din creier implicate în prelucrarea informației cu valență
emoțională (de exemplu, amigdala) este mai mare atunci când ne imaginăm
evenimente pozitive viitoare decât atunci când ne imaginăm evenimente negative.
Așadar, normalitatea nu înseamnă doar focalizare pe negativ, ci presupune și o
doză sănătoasă de distorsiuni sau iluzii pozitive.
Biologia ne spune că afectivitatea pozitivă este, într-o oarecare
măsură, ereditară și că este legată de activitatea cortexului prefrontal și de
funcționarea sistemului dopaminergic. Ce factori externi influențează nivelul
nostru înnăscut de afectivitate pozitivă?
Da, genetica
comportamentală ne spune că diferențele de afectivitate pozitivă dintre
indivizi implică și factori genetici. La fel și diferențele în afectivitatea
negativă. Conform unor sinteze recente, atunci când afectivitatea pozitivă e
măsurată ca trăsătură de personalitate (dar nu și atunci când e măsurată ca
stare), factorii genetici explică aproximativ 50% dintre diferențele
interindividuale. Având în vedere că afectivitatea pozitivă și negativă sunt
elemente-cheie ale stării de bine, se poate spune că factorii genetici explică
o parte din diferențele de fericire dintre oameni. Un rol important revine însă
și mediului. De fapt, la nivel individual, contribuția celor două nu poate fi
separată, afectivitatea pozitivă, asemenea altor trăsături complexe, fiind
rezultatul interacțiunii gene-mediu. De exemplu, studiile arată că există
variații semnificative ale stării de bine în funcție de locul în care trăim – aceasta
este semnificativ mai mare în țările cu nivel de trai crescut în care
posibilitatea de satisfacere a nevoilor de bază (hrană, adăpost) și a celor
psihologice (autonomie, dezvoltare personală, respect din partea celorlalți)
este mai mare. De asemenea, chiar dacă nivelul de afectivitate pozitivă al unei
persoane este relativ stabil în timp, evenimentele de viață pot avea o
influență de durată asupra acesteia. De exemplu, căsătoria se asociază cu o
creștere durabilă a stării de bine, în timp ce pierderea locului de muncă,
moartea partenerului sau dobândirea unei dizabilități o pot reduce pe termen
lung. Chiar și în cazul unor tulburări caracterizate prin niveluri scăzute de
afectivitate pozitivă, cum este depresia, intervențiile asupra mediului, precum
activarea comportamentală, se asociază cu creșteri pe termen lung ale acesteia.
Așadar, afectivitatea pozitivă și, în sens mai larg, starea de bine, sunt
influențate de factori ereditari, dar și de mediu, iar perspectiva în
psihologia pozitivă este că acestea pot fi crescute prin acțiunile
noastre.
Știm că oamenii optimiști, care zâmbesc mai mult, care își trăiesc
viețile conștient, care fac lucruri care le plac și îi împlinesc se îmbolnăvesc
mai rar. Cum învățăm optimismul, zâmbetul etc., atunci când acest lucru nu ne
vine natural? Ne prefacem până ne iese?
Există două mari
perspective asupra optimismului în psihologie. Prima definește optimismul prin
raportarea la obstacolele pe care le întâlnim în calea atingerii scopurilor.
Din acest punct de vedere, optimismul e văzut ca așteptare pozitivă
generalizată privind viitorul: mă aștept ca lucrurile să meargă bine, să
reușesc să depășesc obstacolele cu care mă confrunt și să îmi ating scopurile
în domeniile majore ale vieții. A doua perspectivă are în vedere felul în care
ne explicăm cauzele evenimentelor pozitive și negative, așa-numitul „stil
explicativ“. Privit astfel, optimismul se caracterizează prin atribuirea de
cauze instabile și specifice evenimentelor negative, în timp ce pesimismul
implică atribuirea de cauze stabile și globale. Cu alte cuvinte, atunci când se
întâmplă lucruri rele, optimistul își spune că ele vor trece și că nu îi
afectează viața în totalitate, în timp ce pesimistul își spune că răul nu va
trece și că îi va afecta toate domeniile vieții. Indiferent că îl evaluăm ca
așteptare generalizată sau ca stil explicativ, optimismul este asociat cu
morbiditate și mortalitate mai scăzute, cu sănătate mintală mai bună, cu
relații mai stabile și mai satisfăcătoare, cu performanțe mai mari la școală și
la muncă.
Se poate învăța optimismul? Cred că titlul uneia dintre cele mai cunoscute cărți ale lui Seligman, Learned Optimism. How to change your mind and your life (titlu în limba română: Optimismul se învață. Știința controlului personal), dă răspunsul la această întrebare. De fapt, sutele de studii care susțin eficiența psihoterapiei cognitiv-comportamentale, din perspectiva căreia e scrisă această carte, sunt o dovadă că putem învăța să gândim mai optimist și că acest lucru are un impact major asupra emoțiilor, comportamentelor, relațiilor și performanțelor noastre. De altfel, una dintre cele mai cunoscute și studiate intervenții din psihologia pozitivă este un exercițiu simplu de creștere a optimismului, numit Best Possible Self. Pe scurt, acest exercițiu presupune să ne proiectăm în viitor și să ne imaginăm că ne-am atins toate obiectivele importante, că am ajuns să fim cea mai bună „variantă“ posibilă a propriei persoane. Datele arată că, atât în cazul adulților, cât și al copiilor și adolescenților, acest exercițiu duce la creșterea emoțiilor pozitive și a motivației și la scăderea emoțiilor negative.
Sunteți coautoare a unui Tratat de psihologie pozitivă.
Din perspectiva întregii experiențe pe care o aveți asupra acestui subiect, ce
sfaturi ați avea pentru noi în această situație de criză în care ne-a aruncat
pandemia?
Tratatul de psihologie
pozitivă, editat împreună cu profesorul Daniel David, include contribuții ale
colegilor mei de la departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie de la
Universitatea Babeș-Bolyai. Este primul tratat de psihologie pozitivă în limba
română, pe care sperăm să îl actualizăm și să îl îmbogățim în viitor.
În ceea ce privește
situația prin care trecem acum, după cum am mai spus și cu alte ocazii, aceasta
îndeplinește câteva dinte cele mai importante criterii care fac ca un eveniment
să fie perceput ca stresant, adică predictibilitate scăzută, controlabilitate
scăzută și relevanță personală crescută. În aceste condiții, nu este de mirare
că date din toată lumea evidențiază creșteri semnificative ale nivelurilor de
stres, singurătate, anxietate, depresie, ale problemelor de somn și consumului
de substanțe. A crescut și frecvența și intensitatea ideației suicidare și, pe
baza statisticilor din câteva țări, prevalența suicidului. Cei care se
confruntă cu pierderea locului de muncă, cu probleme financiare majore, cu
pierderea celor dragi, cei izolați social sau cu boli fizice sau mintale
preexistente sunt în mod special vulnerabili la efectele negative ale
pandemiei.
Acesta e un exemplu de
situație în care, așa cum spuneam mai devreme, nu putem elimina, cel puțin încă
o perioadă, sursa de stres din viața noastră. Cu toate acestea, putem reduce
efectele ei negative prin obiceiuri sau comportamente sănătoase, precum:
·
înțelegerea faptului
că emoțiile negative (frica, tristețea) sunt reacții normale în acest context
și acceptarea lor;
·
monitorizarea
emoțiilor și gândurilor. Atunci când emoțiile negative devin problematice, la
baza lor stau gânduri dezadaptative, cum ar fi neacceptarea situației,
exagerarea consecințelor ei negative sau gândul că nu o putem tolera.
Modificarea acestor gânduri ne ajută să ne controlăm emoțiile;
·
dacă anxietatea,
depresia, iritabilitatea sau furia sunt copleșitoare și incontrolabile, e
recomandabilă discutarea acestui lucru cu cineva apropiat sau apelarea la un
specialist. Mulți psihologi și psihiatri oferă, în această perioadă, servicii
online;
·
menținerea unui stil
de viață sănătos, adică dormit normal, mâncat echilibrat, exercițiu fizic
regulat și petrecerea a cât mai mult timp afară;
·
fixarea unor obiective
clare pentru fiecare zi, pe care să încercăm să le atingem;
·
alocarea de timp
pentru lucrurile care ne plac și care ne oferă recompense;
·
înțelegerea faptului
că distanțarea socială nu înseamnă distanțare emoțională; și menținerea
legăturilor cât mai strânse cu ceilalți, profitând de avantajele tehnologiei.
Cum îi ajutăm pe copii să facă față acestor vremuri grele? Cum ne
vine în ajutor psihologia pozitivă?
Copiii trebuie
protejați, pe cât posibil, de stres deoarece sistemul lor nervos nu e pregătit
să răspundă la fel de eficient ca cel al adultului. Tot mai multe studii atrag
atenția asupra efectelor nocive și de lungă durată ale stresului din copilărie
asupra sănătății fizice și mintale. Așadar, îi ajutăm pe copii în primul rând
prin faptul că încercăm noi înșine să ne reglăm emoțiile și comportamentul. În
acest fel, le oferim atât un mediu previzibil, în care se vor simți în
siguranță, cât și modele de reglare emoțională adaptativă. Căldura și
acceptarea parentală sunt, de asemenea, foarte importante. Ca să vă dau doar un
exemplu, un studiu recent, realizat pe câteva mii de copii din mai multe țări,
arată că nivelurile de singurătate, anxietate și depresie ale copiilor sunt mai
scăzute cu cât părinții sunt mai calzi.
Programele parentale
de psihologie pozitivă susțin că, până la 6 ani, cel mai important este să
cultivăm la copil emoții pozitive, exprimând noi înșine aceste emoții liber,
frecvent și necondiționat. Emoțiile pozitive vor stimula joaca, curiozitatea,
creativitatea și explorarea (acest lucru e valabil și în cazul adulților),
ajutându-l pe copil să își descopere și dezvolte interesele și aptitudinile. În
cursul acestui proces de dezvoltare de competențe vor începe să se manifeste
valorile și punctele forte care trebuie încurajate și întărite. Acest lucru
este cu atât mai eficient, cu cât părintele modelează el însuși trăsăturile
dorite.
Dumneavoastră, în calitate de psiholog și psihoterapeut, cum vă
protejați sănătatea mintală și relațională?
Mă străduiesc să fac
și eu ceea ce știu că funcționează și ceea ce le spun altora să facă!
Dincolo de această pandemie, din care la un moment dat vom ieși și
care pentru unii dintre noi a reprezentat un moment de cotitură, cum putem
să trăim vieți mai cu sens? Presupunând că ne dorim acest lucru. De unde
începem? Cu ce acțiuni concrete?
Cum să ne trăim viața
bine și frumos? Ce să facem ca să fim fericiți și împliniți? Tocmai acestea
sunt întrebările care au dus la nașterea psihologiei pozitive, iar avântul
deosebit al acestui domeniu se explică și prin faptul că ele se referă la
lucruri care i-au preocupat dintotdeauna pe oameni. Modelul PERMA, propus de
Martin Seligman, susține că starea de bine implică cinci lucruri: emoții
pozitive (positive emotions), angajare (engagement), relații (relations), sens (meaning) și realizări (accomplishment). Așadar, scopurile pe care la urmărim ar
trebui să fie legate de aceste cinci domenii. Putem împărți aceste scopuri și
în două categorii mai generale: așa-numitele scopuri hedoniste, caracterizate
prin căutarea plăcerii la care se ajunge prin satisfacerea nevoilor și
dorințelor și scopuri eudemonice, caracterizate prin cultivarea excelenței,
autoactualizării, virtuții, sensului, autonomiei și autenticității. Pe ce cale
dintre cele două să o luăm? Studiile arată că atât scopurile hedoniste, cât și
cele eudemonice sunt importante și că persoanele care urmăresc ambele tipuri de
scopuri sunt mai fericite și mai sănătoase emoțional decât cele care se
focalizează doar pe unul. În timp ce scopurile hedoniste se asociază cu un
nivel crescut de emoții pozitive, cu lipsa de griji și cu un nivel redus de
emoții negative, scopurile eudemonice se asociază cu sentimentul de a fi în
legătură cu propria persoană și cu lumea înconjurătoare, cu sensul și cu
experiențele „înălțătoare“. Scopurile hedoniste sunt relevante mai ales pentru
fericirea personală, în timp scopurile eudemonice contribuie și la starea de
bine a celorlalți. În fine, se pare că scopurile hedoniste sunt mai relevante
pentru fericirea pe termen scurt, iar cele eudemonice sunt predictori pentru
starea de bine pe termen lung.
Nu pot încheia
răspunsul la această întrebare fără a aminti ce spune Albert Ellis, părintele
psihoterapiei rațional-emotive și comportamentale (REBT), prima formă de
terapie cognitiv-comportamentală, despre oamenii împliniți. Aceștia au, spune
Ellis (care a fost foarte preocupat de acest subiect) următoarele
caracteristici:
·
își asumă
responsabilitatea pentru propria fericire și o pun pe primul loc; asta nu
înseamnă că trebuie să fim egoiști, ci să înțelegem că dacă nu ne ocupăm noi de
propria fericire, nimeni nu o va face și că dacă suntem nefericiți și
nemulțumiți, nu îi vom putea face fericiți nici pe alții;
·
pun fericirea altora
pe un loc foarte apropiat de fericirea proprie; nivelul suprem al libertății și
autoactualizării, consideră Ellis, implică grijă autentică față de ceilalți;
·
au toleranță crescută
la frustrare, își urmăresc scopurile cu tenacitate și investesc efort în
atingerea lor;
·
manifestă
flexibilitate cognitivă și raționalitate în gândire;
·
manifestă niveluri
crescute de acceptare necondiționată a propriei persoane, a celorlalți și a
vieții;
·
își asumă riscuri, își
explorează în permanență interesele și se implică în activități utile și
creative cu toată energia.
Martin Seligman vorbea într-un interviu despre „viziunea 51“ –
dezideratul ca până în 2051, 51% din populația lumii să fie înfloritoare;
vi se pare el realizabil?
Într-adevăr, este
vorba despre ceea ce el numește „PERMA 51“. Cred că trebuie să fim optimiști și
să facem tot ceea ce depinde de noi pentru ca acest lucru să devină realitate.
Pe de altă parte, aici nu mai este vorba doar despre decizii, acțiuni sau
eforturi individuale. Starea de bine depinde și de nivelul de trai al țării în
care trăim, de resursele pe care ni le pune la dispoziție societatea pentru
satisfacerea nevoilor psihologice, de mentalități. Așadar, pentru ca PERMA 51
să se materializeze va fi nevoie, așa cum spune și Seligman, de concentrarea
eforturilor la nivel global și de implicarea nu doar a specialiștilor în
sănătate mintală, ci și a politicienilor, educatorilor de la toate nivelurile,
oamenilor de afaceri, de cultură și a celor din mass-media. Există deja țări în
care se fac eforturi în acest sens, prin evaluarea stării de bine și încercarea
de a o crește la nivel național. Sper ca aceste idei să fie preluate în cât mai
multe locuri și să facem, nu doar în viitorul îndepărtat, ci și în cel
apropiat, pași tot mai importanți către a deveni societăți fericite și
înfloritoare
Comentarii
Trimiteți un comentariu