𝐂𝐨𝐩𝐢𝐥𝐮𝐥 𝐭𝐚̆𝐮 𝐟𝐚𝐜𝐞 𝐠𝐫𝐞𝐬̧𝐞𝐥𝐢 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐧𝐮𝐧𝐭̧𝐢𝐞 𝐬𝐚𝐮 𝐜𝐫𝐞𝐳𝐢 𝐜𝐚̆ 𝐢̂𝐧𝐭𝐚̂𝐦𝐩𝐢𝐧𝐚̆ 𝐚𝐧𝐮𝐦𝐢𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐟𝐢𝐜𝐮𝐥𝐭𝐚̆𝐭̧𝐢 𝐝𝐞 𝐯𝐨𝐫𝐛𝐢𝐫𝐞?


În general, copiii încep rostirea clară a cuvintelor de la vârsta de 1 an, iar de la 2 ani, ei reușesc să formuleze propoziții. În primii ani, greselile de pronunție sunt foarte frecvente, dar nu sunt considerate defecte.
Nu în toate cazurile e nevoie de terapie de lungă durată, însă e bine ca părinții să afle cum să stimuleze verbal adecvat copilul, chiar dacă este prea mic pentru a fi integrat într-un program terapeutic.
Începând cu vârsta de 2 ani și jumătate se poate lucra deja cu cei care au diagnostice de întârziere în dezvoltarea limbajului, terapia având ca obiectiv principal dezvoltarea vocabularului celui mic.
După vârsta de 4 ani, se poate începe terapia pentru corectarea dificultăților de pronunție. Este bine ca acestea să fie corectate până la intrarea în școală, deoarece în caz contrar pot duce la tulburări de scris-citit, adică la un diagnostic logopedic combinat.
Când este bine să se apeleze la un specialist în logopedie❓
🟪 când copilul nu poate pronunța sau pronunță greșit anumite sunete (sunetele „p”, „b”, „m”, „h” la 1-2 ani si „g”, „f”, „t”, „d”, „n” la 2-3 ani sau „s”, „z”, „r”);
🟪 cuvintele spuse de acesta sunt dificil de înțeles;
🟪 repetarea unor sunete, întreruperea discursului în încercarea de a spune un cuvânt, prelungirea unor sunete (f-f-f-fermă), tensiune în voce – cum e în cazul bâlbâielii;
🟪 voce nazală, cum e în cazul rinolaliei;
🟪 vorbirea în fraze scurte, probleme cu folosirea sau înțelegerea unor cuvinte (afazie);
🟪 dificultăți în a imita anumite sune, vorbire lentă (apraxie);
🟪 pauze lungi în vorbire, când cel mic nu își găsește cuvintele;
🟪 vocabular redus comparativ cu alți copii de vârsta lui;
🟪 capacitatea redusă de a avea o conversație;
🟪 omiterea unor cuvinte sau includerea unor cuvinte nepotrivite sau chiar inexistente;
🟪 cuvintele spuse în altă ordine;
🟪 nu înțelege mesajele transmise de alte persoane (7-24 luni);
🟪 spune prea puține cuvinte pentru vârsta lui, iar cuvintele sunt greu de înțeles;
🟪 nu pune cuvintele împreună pentru a forma propoziții (2-3 ani);
🟪 nu interacționează bine cu ceilalțti copii;
🟪 are probleme de citire și scriere.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Dacă nu ne ocupăm noi de propria fericire, nimeni nu o va face - Interviu cu prof. doctor Aurora Szentágotai-Tătar

Efectul clopoțelului

COMPEDIU. Chirurgia eterică și taierea cordoanelor. Simptome. Exemple. Sugestii. Invocări.