Dezvoltarea socio-emotionala a copilului
Felul in care copilul isi exprima emotiile ne poate pune in dificultate. Plansetele disperate, furia care pare incontrolabila, dezamagirile de neconsolat sunt insa parte din dezvoltarea socio-emotionala a copilului.
Pentru a-l ajuta pe copilul tau sa fie echilibrat din punct de vedere emotional, este important sa stii cum se dezvolta din acest punct de vedere de-a lungul anilor. Iata, orientativ, cum arata dezvoltarea social emotionala a copiilor, de la nastere pana la adolescenta.
Primul an de viata
Pana la o luna:
- Comunica nevoia de hrana sau ingrijire prin plansete puternice.
- Manifesta mai putina tensiune si mai mult calm atunci cand se afla langa adultii pe care ii cunoaste.
- Raspunde pozitiv la afectiunea primita din partea adultilor care il ingrijesc (se relaxeaza sau se linisteste).
Intre o luna si trei luni
- Zambeste cand aude voci cunoscute.
- Urmareste cu privirea persoane sau obiecte care se misca.
- Continua sa foloseasca plansul pentru a-si exprima nevoile.
- Zambeste cand vede fetele oamenilor, chiar si ale celor necunoscuti.
Intre trei si sase luni
- Zambeste atunci cand alta persoana ii zambeste
- Rade si scoate sunete pentru a atrage atentia adultilor sau altor copii.
- Se linisteste singur sugand un deget sau concentrandu-si atentia asupra unei jucarii sau unui alt obiect.
- Ii place sa se joace cu alte persoane si poate incepe sa planga atunci cand jocul se termina.
Intre sase luni si noua luni
- Face diferenta intre persoanele apropiate si cele cunoscute
- Ii place sa se joace cu alti oameni, in special cu parintii.
- Reactioneaza diferentiat la emotiile si tonul vocii celor din jur.
Intre 9 luni si 12 luni
- Poate aparea anxietatea de separare: plans sau agitatie atunci cand parintele pleaca de langa el.
- Poate aparea anxietatea fata de straini: plans, ascunderea fetei sau imbratisarea parintelui atunci cand apare o persoana necunoscuta.
- Initiaza joaca cu alti oameni sau copii.
- Isi manifesta furia atunci cand nu obtine ce isi doreste, orientandu-si furia catre ceva sau cineva anume. Poate lovi cu mainile sau picioarele, arunca obiecte sau calca pe ele.
La un an:
- Copilul poate manifesta in continuare anxietatea de separare sau fata de straini.
- Are jucarii sau persoane preferate.
- Manifesta frica in anumite situatii.
- Repeta sunete sau aciuni pentru a atrage atentia.
- Coopereaza cu adultul atunci cand il imbraca, intinzand mana sau piciorul, de exemplu.
- Se joaca de-a v-ati ascunselea.
- Intinde o carte sau o jucarie atunci cand doreste sa i se citeasca sau sa se joace.
La un an si jumatate
- Ii place sa ofere oamenilor obiecte.
- Poate avea crize de furie si plans.
- Ii poate fi teama de straini.
- Manifesta afectiune fata de oamenii cunoscuti.
- Apare jocul simbolic, de exemplu hranirea unei papusi.
- In situatii noi, poate obisnui sa se adaposteasca langa persoanele cunoscute.
- Arata celor din jur cu degetul ce i se pare interesant.
- Exploreaza mediul inconjurator independent, daca parintele se afla destul de aproape.
La 2 ani
- Devine din ce in ce mai independent.
- Incepe sa imite alti adulti si copii mai mari.
- Incepe sa faca ceea ce si-a propus, chiar daca i s-a spus ca nu are voie.
- Manifesta interes si entuziasm fata de alti copii, desi jocurile in mare parte sunt alaturi de ei, nu impreuna cu ei.
- Apar si jocuri in care include alti copii, precum cele de urmarire.
La 3 ani
- Imita adultii sau prietenii.
- Intelege ideea de proprietate: “al meu” si “al tau”.
- Exprima o gama larga de emotii.
- Poate avea crize de furie sau plans atunci cand apar schimbari in rutina.
- Se imbraca si se dezbraca singur.
- Isi asteapta randul cand se joaca.
- Isi exprima afectiunea fata de alte persoane fara sa ii fie cerut acest lucru sau fara sa aiba nevoie de incurajare.
- Manifesta ingrijorare si tristete fata de copiii care plang.
- Incepe sa se desparta mai usor de parinti.
La 4 ani
- Prefera sa se joace cu alti copii decat singur, cooperand cu acestia.
- Este posibil sa confunde lucrurile pe care si le imagineaza cu realitatea.
- Jocurile simbolice devin mai creative.
- Povesteste despre ce ii place sa faca si ce il preocupa.
La 5 ani
- Incepe sa faca diferenta dintre real si imaginar.
- Este mai probabil sa respecte regulile.
- Devine preocupat de prieteni, dorind sa le faca pe plac si imitand comportamentele altor copii.
- Ii place sa cante si sa danseze.
- Este constient de propriul gen si poate prefera sa se joace cu copii de acelasi sex.
- Devine mai independent.
Intre 6 si 7 ani
- Constientizeaza si intelege mai bine atat propriile emotii, cat si pe cele ale celor din jur.
- Intelege ca alti oameni au perspective diferite, putand anticipa felul in care va reactiona o anumita persoana intr-o anumita situatie.
- Abilitatile de autocontrol se manifesta neregulat.
- Imparte emotiile si experientele in pozitive si negative, mai rar vorbind despre sentimentele ambivalente.
- Incepe sa exprime mai rar emotiile negative.
- Face fata emotiilor negative cautand sprijin direct din partea parintilor (imbratisare si consolare) sau distragandu-si atentia (jocuri pe calculator sau privit la televizor.)
- Cei mai buni prieteni sunt cei care sunt aproape si pe care ii vede des.
- Prieteniile pot fi intrerupte, dar si create repede si usor la aceasta varsta.
- Se descrie pe sine mentionand calitati exterioare (culoarea ochilor, varsta etc.)
Intre 7 si 8 ani
- Depinde inca de adulti pentru a se simti in siguranta.
- Se descrie folosind atat caracteristici exterioare, cat si interioare (preferinte, obiceiuri, interese).
- Face diferenta intre materiile „dificile” si cele „usoare”
- Are nevoie de incurajari, putand fi foarte critic fata de sine insusi.
- Reactioneaza impulsiv daca este stresat, obosit sau se simte nesigur.
- Se implica in jocuri cu reguli si ii place sa creeze reguli.
- Prieteniile incep sa fie bazate pe timpul petrecut impreuna si pe interese comune. Poate spune cine este cel mai bun prieten.
Intre 8 si 9 ani
- Inca are nevoie de sprijinul adultilor pentru a se simti in siguranta, dar cauta independenta si autonomia fata de acestia.
- Poate sa isi exprime parerile si nevoile in modalitati asertive.
- Intelege mai bine care sunt domeniile in care are competente si abilitati.
- Poate avea comportamente irationale sau agresive cand nu obtine ce isi doreste, dar isi cere scuze apoi.
- Invata sa isi mascheze emotiile sau sa nu le exprime atunci cand situatia sociala o cere.
- Jocurile devin mai complexe.
- In situatiile stresante, va cauta sprijinul adultului, dar poate nu intr-un mod la fel de direct ca inainte.
- Este capabil sa rezolve conflictele cu alti copii.
Intre 9 si 11 ani
- Prieteniile si relatiile sociale devin mai complexe si mai importante, mai ales cu copiii de acelasi sex.
- Resimte mai puternic presiunea de a fi acceptati si integrati in grup.
- Devine mai constient si mai preocupat de propriul corp, pe masura ce se apropie pubertatea.
- Uneori problemele de alimentatie pot aparea in jurul acestei varste.
Intre 12 si 14 ani
- Devin si mai preocupati de imaginea fizica, de imbracaminte si accesorii.
- Influenta grupului creste.
- Sunt concentrati asupra propriei persoane, putand alterna intre asteptari ridicate fata de ei insisi si lipsa de incredere in ei insisi.
- Pot aparea stari emotionale de tristete care sa afecteze rezultatele scolare, dar care pot duce si la probleme de comportament (fumat, consum de alcool etc.)
- In relatia cu parintii, pot deveni distanti sau chiar agresivi.
- Riscul de a dezvolta probleme de alimentatie.
Intre 15 si 17 ani
- Apare interesul fata de sexul opus, avand o capacitate emotionala crescuta pentru relatii apropiate.
- Petrec mai putin timp cu parintii decat cu prietenii.
- Sunt in continuare prezente starile de tristete.
- Devin mai independenti de parinti, iar conflictele cu acestia pot scadea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu